Rondrit met bus en rondvaart

22 mei 2023 - Hvidovre, Denemarken

Gisterenochtend vroeg opgestaan om op tijd bij de rondvaart aan te komen. Dat betekent eerst met de trein naar Cantrell, daar op de hop on hop off en uitstappen bij de kade van de rondvaart. We moesten 20 minuten wachten op de volgende boot maar dan hadden we ook plek om uit te zoeken. De rondvaart was boven verwachting leuk en interessant. Vanaf het water heb je een goede blik op de ontwerpen en architectuur in de stad. Je ziet dat veel ontwerpen in Nederland zijn nagemaakt. Opvallend is de harmonie tussen hele oude ontwerpen en de hele moderne. Ze hergebruiken hier veel oude gebouwen om er starterswoningen van te maken. Ook worden nieuwbouwcomplexen zoveel mogelijk functioneel gemaakt. Zo is de hoge vuilverbranding tevens skihelling en klimwand. We zijn ook langs het Koninklijk jacht gevaren met de twee wachtruimtes waar ze verblijven tot de sloep hun overzet. Opvallend is dat de straten over het algemeen vuil zijn maar de kanalen worden daarentegen, schoongemaakt door in groene kajaks varende vrijwilligers. En natuurlijk zijn we ook over de bekende gracht met de geleurde huizen gewandeld.
Daarna nog even naar het grootste warenhuis geweest maar daar is zoals alles trouwens in Denemarken, schreeuwend duur.